Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Satu lagi bukti kerajaan Kelantan tidak abaikan ekonomi rakyat
Wednesday, May 31, 2006
Pada saat-saat Malaysia sedang menghadapi suatu lagi bahana kenaikkan yang datangnya daripada tarif elektrik, kerajaan kelantan pula tidak ketinggalan untuk memikirkan apakah yang perlu dilakukan untuk menolong rakyat untuk menghadapi kenaikan harga barang yang akan berlaku natijah daripada kenaikkan tersebut.

Rasanya perlu saya disini melaporkan serba sedikit tentang suatu pertubuhan yang wujud di sekitar kelantan mutakhir ini. Pertubuhan ini dikenali sebagai Pusat Pembangunan Wanita Kelantan yang ditubuhkan khas untuk meningkatkan ekonomi wanita di Kelantan.

Baru-baru ini, iaitu semasa saya bercuti di tanah kelahiran saya iaitu di Pasir Puteh, Kelantan, saya telah berkesempatan untuk melihat perkembangan pertubuhan ini. Ternyata perkembangannya di sesetengah dun agak memberangsangkan.

Berdasarkan pengetahuan saya, pertubuhan ini memfokuskan kepada 2 sektor untuk meningkatkan taraf ekonomi wanita setempat, iaitu jahitan dan masakan.
Malah dilaporkan juga, suatu peruntukkan telah dikeluarkan oleh kerajaan negeri Kelantan untuk membayar gaji guru masakan serta guru jahitan tersebut. Namun peruntukkan itu akan diberikan mengikut kemampuan kewangan semasa negeri, tetapi untuk musim ini peruntukkan tersebut masih lagi ada.

Sepanjang pemerhatian saya di Dun Limbongan, sambutan untuk bengkel jahitan dan masakan mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada wanita setempat. Ini tidak kiralah samaada seseorang itu berada dalam ideologi politik BA ataupun BN. Malah kursus tersebut diwujudkan percuma tanpa dikenakan sebarang yuran. Di dun tersebut, ia dipenasihatkan oleh YB. Drs.Zainuddin Awang Hamat, En. Bisi serta Ustazah Kalsom, manakala pengerusinya pula adalah YM. Raja Maznah (penghulu wanita). (Bengkel jahitan diwujudkan di Kg.Dalam Kamunting, manakala bengkel jahitan diwujudkan di Kg. Padang Pak Amat)

Nampaknya ekonomi setempat untuk golongan wanita yang sebelum ini merupakan suri rumah serta wanita yang tidak bekerja tampak terjamin dengan kewujudan pertubuhan tersebut. Namun bagaimana pula dengan dun-dun yang lain ? Bagi saya, kewujudan pertubuhan tersebut perlu diteruskan walaupun selepas ini peruntukkan untuk membayar gaji guru-guru yang mengajar tiada. Disinilah perlunya strategi pengerusi Pusat Pembangunan Wanita di sesebuah dun untuk memikirkan bagaimanakah caranya untuk menghidupkan organisasi yang telah ditubuhkan sekarang ini.

Ini memandangkan telah kedengaran khabar-khabar angin yang menyatakan akan membubarkan organisasi yang ditubuhkan sekiranya peruntukkan daripada kerajaan negeri (Kelantan) menemui noktahnya.

Baru-baru ini, suatu ekspo (yang berakhir pada 27 Mei2006) telah diadakan untuk memperkenalkan hasil produk seantero Kelantan yang datangnya daripada pelbagai sektor. Hasil keluaran Pusat Pembangunan Wanita Kelantan juga turut dipamerkan pada ekspo berkenaan.

Ternyata pemilihan tempat yang strategik di Padang Majlis Daerah Pasir Puteh (yang juga dikenali sebagai Padang Bank) mendapat sambutan yang menggalakkan.

Malah agensi dari KADA juga turut mengambil bahagian dalam ekspo tersebut.

Suatu yang agak menarik dalam ekspo itu juga agak menarik untuk diperbincangkan, biasanya apabila diperihalkan tentang ekspo maka pastilah terbayang dimata kita tentang acara nyanyian dari artis-artis yang membuka aurat serta pakaian yang menjolok mata namun lain pula pengisian malam ekspo yang diadakan pada malam tersebut, dengan dihiasi dengan acara gasing terbang, dikir barat, wayang kulit dan pelbagai acara lagi yang unik dari segi kata dan bahasanya berbanding dengan dikir barat dan wayang kulit biasa membuatkan ekspo tersebut lain daripada yang lain.

Diharapkan penghasilan produk daripada semua golongan untuk menaikkan taraf ekonomi rakyat seantero Kelantan dapat diteruskan tanpa mengharapkan 'tongkat' yang berterusan daripada kerajaan negeri.
posted by jasindaily online @ 4:56 AM  
1 Comments:
  • At 11:31 PM, Blogger ummi nazihah said…

    saya merupakan salah seorang peserta (pelatih) PPWK kok lanas, kelas jahitan memang mendapat sambutan yang amat baik. Oleh kerana ia berdekatan dengan Kem Askar. kebanyakan yang mengikuti kelas jahitan terdiri daripada isteri-istei tentera yang merupakan suri rumah sepenuh masa. Selepas ni mungkin terpaksa dibahagi kepada dua sesi pula, sebab bilangan mesin jahit yang terhad

     
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com