Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Salahudin Ayub bersama 20 aktivis ditahan
Wednesday, May 31, 2006
Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub, Ronnie Liu (DAP) dan Badrul Hisham Shahrin (KeADILan) antara pemimpin utama pembangkang beserta 15 aktivis lain, dan dua orang wanita ditangkap dalam demonstrasi membantah kenaikan harga minyak di hadapan KLCC kira-kira jam 10.50 pagi ini.

Semua yang ditahan telah dibawa ke Balai Polis Pudu.

Wartawan Saidatul Amani yang berada di lokasi melaporkan, anggota pasukan simpanan persekutuan (FRU) memulakan tindakan keras kira-kira jam 10.41 pagi selepas memberikan amaran agar para penunjuk perasaan bersurai.

Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa; Naib Presiden, Haji Mohamad Sabu; Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli; AJK PAS Pusat, Haji Mahfuz Omar dan Ustaz Idris Ahmad dikepung FRU dan dihalau supaya bersurai.

Lebih 2000 orang berkumpul sejak 9.30 pagi untuk melahirkan bantahan rakyat terhadap tindakan drastik kerajaan menaikkan harga minyak yang sekaligus menyebabkan hampir semua barangan keperluan harian dan tarif elektrik naik secara mendadak.

Menurut Saidatul Amani, tiga trak RFU, dua trak kecil beserta dengan water cannon mengawal keadaan dengan melepaskan tembakan air dan menyerbu ke arah penunjuk perasaan untuk menyuraikan mereka.

Kesemua aktivis telah dibebaskan jam 3.30 petang

Sementara itu, wartawan Harakahdaily, Azamin Amin yang menunggu di Balai Polis Pudu melaporkan, kesemua aktivis yang ditahan telah dibebaskan pada jam 3.30 petang tadi.

Kesemua mereka dikehendaki melaporkan diri di Balai Polis Dang Wangi pada 28 Jun ini.Sehingga dibebaskan kesemua mereka tidakpun dikenakan pendakwaan kata, Salahuddin yang keluar selang beberapa minit selepas Ronnie Liu dibebaskan.

Menurut Salahuddin, dalam soal siasat kesemua aktivis yang ditahan mengambil pendekatan untuk tidak mahu menjawab sebarang soalan dari pihak berkuasa, katanya.

"Kita cabar polis agar mendakwa kami ke mahkamah.Kita akan berjumpa di sana," katanya.

Mengulas kejadian Salahuddin berkata, penahanan beliau dan beberapa aktivis lain menunjukkan betapa tidak demokratiknya kerajaan yang dipimpin Abdullah Ahmad Badawi.

Tindakan tidak bertamadun

Sementara itu Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa menyelar pihak polis dan menyifatkan tindakan pihak berkuasa terhadap perhimpunan aman membantah kenaikan harga minyak di KLCC hari ini sebagai tindakan yang tidak bertamadun. "PAS berasa amat dukacita dengan tindakan polis, kerana kami berhimpun secara aman untuk mewakili rakyat Malaysia mambantah kenaikan harga minyak dan tarif elektrik baru-baru ini. "Malangnya tindakan polis hari ini amat tidak bertamadun dan tidak berperikemanusiaan," tegas beliau semasa dihubungi semasa berada di Pusrawi bagi melawat Amran Zulkifli yang berlumuran darah akibat kecederaan dipukul polis di kepala. Menurut Ustaz Nasharuddin, tindakan ganas ini sebenarnya hanya meletakkan imej polis ke pada tahap yang paling rendah pada pandangan rakyat jelata.

FRU pukul secara membabi buta
Timbalan Presiden PAS itu menegaskan, apa yang beliau saksikan hari ini menjadi bukti jelas bahawa pihak polis dan FRU memukul orang ramai yang berada dalam perhimpunan aman tersebut secara membabi buta. Beliau juga menyifatkan tindakan tidak profesional polis tersebut sebagai suatu tindakan yang didorong oleh tekanan pihak lain. "Kita kesal selepas pelbagai laporan mengenai polis (laporan suruhanjaya) dan perilaku yang bercanggah dengan sistem keadilan negara, pihak polis tetap tidak mengambil iktibar. "PAS tidak akan berdiam diri dan kami akan mengambil tindakan susulan," tegasnya kesal
posted by jasindaily online @ 4:30 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com