Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
STRATEGI KESELAMATAN ISRAEL
Monday, July 31, 2006
Pada 20 Julai, Menteri Pengangkutan Israel, Shaul Mofaz, yang menganggotai Kabinet Sekuriti Israel, telah memberitahu satu sidang akhbar bahawa selepas lebih seminggu melancarkan operasi ketenteraan terhadap Lubnan, kemampuan serangan Hezbollah telah ditumpaskan sehingga separuh berbisa sahaja lagi. Mofaz menambah, kesungguhan Israel untuk menyempurnakan tugas memusnahkan saki-baki Hezbollah akan tertunai. Senario strategi politik serantau menyerlahkan betapa konflik Israel-Lubnan perlu dianalisis daripada sudut kepentingan para pelakon lain di Timur Tengah, di mana matlamat utama keselamatan Israel adalah terpaut kepada keupayaan serangan Hezbollah. Pentadbiran Ehud Olmert bertegas bahawa matlamat strategi Israel dalam konflik itu ialah ke arah memusnahkan semua kemampuan pelancaran roket Hezbollah, kemusnahan pucuk kepimpinan pertubuhan militan itu, dan memutuskan talian rangkai pemerintahannya.

Walaupun tugas menghancurkan keupayaan serangan Hezbollah nampak serba mungkin walaupun wujud kesulitan taktikalnya, matlamat untuk menamatkan terus Hezbollah sebagai satu pertubuhan akan melibas balik kerana kumpulan itu sudah lama berakar-umbi dalam masyarakat Lubnan, dan yang paling penting sekali, tindakan semacam itu sudah pasti akan mencetuskan bencana di pihak orang awam.

Pada permulaan konflik ini, agensi risikan Israel dan Barat kelihatan terkejut dengan kemampuan Hezbollah menggunakan senjata roket, yang dipercayai hanya sedikit sahaja daripada yang ternyata kemudiannya. Selepas Hezbollah melancarkan roket jenis Fajr-3 (jarak: 40 kilometer, 25 batu) di Haifa, baru muncul satu kesedaran dalam konflik itu.

Pada peringkat awal pertarungan, agensi risikan Barat mengumumkan bahawa Hezbollah memiliki tidak lebih dari 10,000 roket Katyusha (jarak: 20 kilometer, 12 batu), beberapa ratus roket jenis Fajr-3 dan Fajr-5 (jarak 40-75 kilometer, 25-45 batu), dan beberapa jumlah roket yang tidak dikenali jenisnya termasuk Zellzal-2 yang mempunyai jarak 200 kilometer (124 batu) dan keupayaan ledakan 600 kilogram.

Secara paradoksnya , keupayaan senjata canggih Israel termasuk yang anti-balistik ternyata begitu terdedah kepada serangan roket Hezbollah berbanding misil yang lebih berbisa seperti Scud ataupun Shahab sejak misil yang kemudian itu adalah lebih besar dan terbang di altitude yang lebih tinggi, memudahkan mereka ditembak jatuh. Israel tidak mampu memiliki teknologi pertahanan laser yang boleh memusnahkan roket kecil sebelum menjelangnya 2008.

Kelengkapan perang Hezbollah itu memberi keupayaan padanya untuk menyerang banyak bandar utama Israel seperti Haifa, Tel Aviv dan Baitulmaqdis. Sekali gus menggugat keseluruhan keselamatan Israel. Apabila kemampuan serang balas Hezbollah menjadi semakin jelas, tentera Israel mula mentafsir ancaman Hezbollah dengan tafsiran berbeza, di mana para penganalis tentera berkata bahawa beberapa telahan Israel yang menakutkannya semakin menjadi kenyataan. Dengan hal demikian pentadbiran Omert menganggap penting akan keadaan yang dihadapinya dan bertindak bahawa kemenangan mutlak terhadap Hezbollah perlu dicapai tidak kira apakah kosnya.

Kemenangan mutlak semacam itu mungkin menjadi lebih berserabut untuk dicapai berbanding yang diimpikan. Walaupun Israel boleh menangani masalah taktik seperti mencari dan mengesan semua infrastruktur yang digunakan oleh Hezbollah di Selatan Lubnan, mereka tidak boleh bergantung hanya kepada serangan udara, dalam cuba memusnahkan Hezbollah daripada Selatan Lubnan untuk selama-lamanya.

Seperti yang sering berlaku dalam sebarang konflik, matalamat strategi dan politik adalah sukar untuk diimbangi. Walaupun kemusnahan roket dan segala infrastrutktur yang berkaitan dianggap mudah dan boleh diterima, membunuh kumpulan militan memerlukan penaklukan darat. Jelas, penaklukan semacam itu tidak boleh dianggap sebagai satu permulaan serangan Israel ke atas Selatan Lubnan, tetapi sebaliknya dilihat sebagai satu operasi ekspres untuk membersihkan rantau itu.

Namun demikian, serangan darat dan peperangan terbuka memang tidak boleh diteka-teka. Dan inilah yang mencetuskan persoalan politik. Israel sudah pun dikenakan tekanan oleh PBB dan beberapa negara sekutu Baratnya kerana serangan udaranya terhadap Hezbollah di Beirut, Tyre dan beberapa bandar Lubnan yang lain sudah pun mencetuskan banyak bencana kepada orang awam sehingga membabitkan ribuan pelarian. Perkara ini memberikan ruang yang baik kepada Hezbollah, sebagai satu pertubuhan yang sudah lama berakar umbi dalam masyarakat Shiah. Inilah peluang Hezbollah meningkatkan pengaruh dan martabatnya di Lubnan sekali gus menyekat Israel daripada mendapat kemenangan politik, apa lagi dengan kekuatan ketenteraannya.

Lagi pun, pejuang Hezbollah yang dikejar oleh tentera Israel, berkemungkinan cabut lari berlindung di Syria, dan ini mungkin menyebabkan Israel masuk menceroboh wilayah Syria pula, dan tindakan ini boleh mengembangkan wilayah konflik itu, walaupun Damsyik cuba bersabar daripada campurtangan dalam ketegangan itu kecuali perlu ataupun berasakan terma yang menyenangkannya. {sila lihat: The Role of Iran and Syria in the Israel-Lebanon conflict}

Sebalik kepincangan itu, adalah dijangkakan Israel akan teruskan sasarannya untuk memusnahkan kelengkapan perang Hezbollah dan melancarkan satu serangan mengejut untuk menjajah Selatan Lubnan dengan tujuan memusnahkan kewujudan Hezbollah di rantau itu. Pada waktu yang sama, ia akan mencari tentera Lubnan dan PBB untuk merundingkan pengundurannya secara bertukar rencana untuk melaksanakan Resolusi PBB No. 1559 (yang diluluskan pada September 2004) yang mengarahkan agar Hezbollah dilucutkan senjatanya.

Israel juga akan menentukan Amerika Syarikat akan terus memberikan sokongan kepada Olmert kerana Washington memang mahu mengendurkan kuasa pengaruh Syria dan Iran di rantau itu dan Amerika jua memang amat ghairah mahu memusnahkan keupayaan ketenteraan Hezbollah (sila baca: The Role of Iran and Syria in the Israel-Lebanon Conflict )

Walau bagaimanapun pengaruh politik Hezbollah di Lubnan dan malahan di kalangan orang Palestin mungkin meningkat di akhir pertarungan ini. Lagi pun Amerika Syarikat dan Israel akan terus dihantui ancaman Iran dan Syria sebagai ancaman utama di rantau ini dan akan terus menekan mereka. Timur Tengah akan terus menjadi medan konflik politik di mana peperangan akan mudah tercetus lagi di masa depan.
posted by jasindaily online @ 5:49 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com