Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
MPSJ BERI KONSORTIUM KONTRAK "PEST CONTROL"
Monday, July 31, 2006
Majlis Perbandaran Subang Jaya, (MPSJ) telah mengeluarkan arahan kepada semua pemilik kedai di bawah jagaannya bahawa bermula 2009, mereka perlu menandatangani kontrak kawalan serangga perosak (pest control) dengan sebuah konsortium swasta untuk mendapatkan sijil bebas serangga perosak untuk membolehkan mereka memohon lesen perniagaan baru atau memperbaharui lesen perniagaan yang sedia ada.

Walaupun presiden MPSJ, Datuk Arif Abdul Rahman sudah menjelaskan bahawa ia akan dilaksanakan pada tahun 2009 sehingga 2026 (di mana syarikat konsesi akan tamat dalam tahun 2026), ramai yang telah mengadu bahawa pemilik sudah diminta menandatangani kontrak dengan konsortium terbabit sebelum mereka boleh memperbaharui lesen. Perkara tersebut telah diakui oleh pegawai-pegawai Jabatan Perlesenan MPSJ.

Nama konsortium tersebut ialah Konsortium SJ Pest Control Sdn. Bhd. Ahli-ahlinya termasuk Koswasta Asia Pest Control Sdn. Bhd., Damai Pest Control Sdn. Bhd., Vetga Sdn. Bhd., Inspirasi Asia Sdn. Bhd., Suria Sakti Resources Sdn. Bhd. and Denmas Sdn. Bhd.

Keputusan MPSJ untuk mewajibkan kawalan serangga perosak telah menimbulkan berbagai persoalan.

Syarat tersebut dapat difahami jika dikenakan ke atas tempat-tempat makan dan restoran-restoran, begitu juga kilang-kilang memproses makanan. Anehnya, kedai-kedai yang bukan menjual makanan juga dikenakan syarat yang sama

Didapati konsortium yang diberikan tugas, bukan ahli Pest Control Association of Malaysia (PCAM). Mengapa MPSJ tidak mengambil syarikat yang berdaftar, diiktiraf dan mendapat akriditasi oleh persatuan?

Carian ke atas syarikat-syarikat dalam konsortium didapati kebanyakannya bukan saja baru diwujudkan tetapi juga diketuai oleh pengarah-pengarah yang berumur dalam dua puluhan. Ini menimbulkan keraguan sama ada syarikat tersebut mampu melaksanakan kawalan serangga perosak yang sepatutnya.

Kadar bayaran terendah yang dikenakan oleh konsortium terbabit ialah RM600, yang sebenarnya dua kali ganda harga pasaran. Jika semua pemilik kedai di Subang Jaya menandatangani kontrak dengan konsortium sehingga 2026, pastinya konsortium akan mendapat keuntungan besar.

Dikhuatiri, ini akan menjadi satu lagi amalan yang memberi manfaat kepada kroni-kroni mereka yang berkuasa. Oleh kerana keputusan yang telah dibuat akan terkesan kepada pemilik yang juga pembayar cukai, president MPSJ dan ahli-ahli majlis patut bertanggungjawab kepada pembayar cukai.

MPSJ wajar mendedahkan kandungan kontrak bagi mengelakkan MPSJ terikat dengan kontrak yang tidak adil dengan mana-mana pihak swasta, yang seterusnya terkesan kepada majlis dan pembayar cukai.

Adalah wajar dan beretika bagi MPSJ menggantungkan sementara sehingga penerangan yang jelas serta diterima dapat dibuat oleh majlis kepada pembayar cukai.
posted by jasindaily online @ 5:45 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com