Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
PENDATANG HARAM JUGA ADA MYKAD
Monday, July 31, 2006
Jika kulit anda gelap macam orang Bangladesh, India atau Myanmar, anda sebaik-baiknya bawa bersama MyKad anda ke mana jua anda pergi.

Jika anda berkulit kuning atau cerah seperti Cina dan tidak fasih berbahasa Melayu, anda juga dinasihatkan membawa MyKad.

Kerajaan sudah membuat keputusan untuk mengurangkan musuh nombor dua negara -pendatang haram. Pegawai penguatkuasa sudah mula membuat rondaan, memeriksa orang ramai bagi memastikan mereka mempunyai dokumen pengenalan yang sah. Jika anda tidak mahu meghadapi masalah, dinasihatkan supaya membawa bersama MyKad anda.

Amaran tersebut telah dikeluarkan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Dato' Seri Mohd Radzi bin Sheikh Ahmad.

Walau bagaimanapun, jika rakyat Malaysia membawa MyKad mereka, masih ada dua masalah yang perlu diatasi.

Pertama, adakah semua pegawai penguatkuasa yang melakukan pemeriksaan mempunyai mesin pembaca kad?

Sebenarnya, terdapat ramai pendatang asing yang mempunyai MyKad. Sekiranya mereka kenal orang yang boleh mengeluarkan MyKad dan sanggup mengeluarkan belanja RM300, mereka boleh membeli kad tiruan yang baik kualitinya, siap dengan gambar mereka sendiri.

Kad-kad palsu tersebut kebanyakannya dibuat daripada kad-kad yang hilang kemudian dipinda dengan sungguh baik oleh sindiket dan kemudian dijual kepada pendatang asing. Tanpa mesin pembaca kad, pegawai penguatkuasa tidak mampu mengesahkan sama ada kad yang dimiliki adalah yang tulin atau palsu.

Masalah kedua ialah MyKad mengandungi maklumat peribadi yang sulit, termasuk status perkahwinan, nombor akaun bank, dan lain-lain maklumat kewangan. Adakah pegawai penguatkuasa mempunyai hak untuk melihat maklumat tersebut menggunakan mesin pembaca kad?

Bukan saja pihak tentera dan polis yang akan terlibat dalam operasi besar-besaran tersebut tetapi juga 300,000 sukarelawan. Tahap moral sukarelawan tidak dapat dipastikan, sekiranya pihak berkuasa memberikan mereka mesin pembaca kad yang membolehkan mereka mendapat akses kepada maklumat sulit yang terkandung dalam MyKad.

Bilangan besar pendatang asing yang bersembunyi dalam negara sudah menjadi ancaman kepada kedamaian dan kestabilan negara. Ia wajar bagi pihak berkuasa untuk mengadakan operasi menjejaki pendatang asing secara besar-besaran dan kemudian menghantar mereka pulang. Bagaimanapun, operasi-operasi ini sudah menjadi pasif dan tidak bermaya.

Pada lewat 80-an, ekonomi Malaysia sedang pesat, dan pekerja asing Indonesia menyediakan buruh yang diperlukan dalam sektor perkhidmatan dan pembinaan. Sumbangan mereka kepada pembangunan ekonomi negara tidak dapat dinafikan.

Keadaan pada hari ini agak berlainan. Selain daripada Indonesia, kita juga mempunyai pendatang asing dari Myanmar, Thailand, Bangladesh, dan China. Sebahagian besar adalah pendatang haram atau visa mereka sudah luput tarikh sahnya.

Pekerja-pekerja ini kini, menjadi masalah serius kepada masyarakat dan ekonomi negara. Setiap tahun, kerajaan membelanjakan jumlah yang besar dan tenaga manusia bagi mengeluarkan mereka (pendatang haram) dari seluruh pelusuk negara dan menghantar mereka pulang. Pada tahun 2004 sahaja, kerajaan telah berbelanja hampir RM6 juta bagi menghantar pulang 38 ribu pendatang haram.

Perbelanjaan tersebut dihabiskan ke atas kesan masalah dan bukan punca masalah. Menurut laporan, bilangan pendatang haram di Malaysia dalam lingkungan setengah juta kepada sejuta. Laporan mendakwa di Sabah, pendatang haram dari Filipina melebihi penduduk tempatan. Kebanyakan daripada pendatang tersebut sudah mempunyai MyKad mereka sendiri.

Di mana mereka mendapat MyKad? Adakah kad-kad tersebut asli atau palsu? Adakah pihak berkuasa sedar mengenai apa yang sedang berlaku? Jika MyKad begitu mudah diperolehi, tidak hairan pendatang asing begitu ramai di Malaysia.
posted by jasindaily online @ 5:35 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com