Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Mimpi perjuangan terus bersemarak walau tubuh terpenjara
Sunday, April 23, 2006
Oleh SAARI SUNGIB abuurwah@gmail.com

Semasa saya dalam 'mode' dan 'gear' untuk mendedahkan pembohongan kerajaan Umno-BN dan SB-SB yang menyoal siasat saya, saya dapat rasanya getaran dan gelombang yang amat tinggi pada jasad fizikal saya. Pada ketika itu dengan menggunakan kuasa minda saya, saya dapat mengarahkan tasbih yang saya pegang di tangan kanan saya untuk berpusing-pusing dalam bulatan di atas tapak tangan kiri saya.

Lebih kuat saya arahkan tasbih tersebut berpusing, semakin laju ia berpusing. Sebaik sahaja saya arahkan ia berhenti, tasbih itu akan berhenti. Bukanlah saya seorang jedi dalam filem Star Wars, tetapi apa yang berlaku itu memang dapat dijelaskan secara saintifik mahupun secara spiritual.

Tanpa berada dalam penjara pun saya percaya seseorang itu boleh melakukan apa yang telah saya lakukan. Cubalah! Hanya bezanya, mungkin tahap kepekaan dan kekuatannya lebih tinggi bagi mereka yang berazam menentang kezaliman semasa dalam penjara!!
Malam-malam di Kem Kamunting saya tidur penuh dengan mimpi yang indah. Mimpi-mimpi perjuangan!

Semua mimpi tersebut saya catatkan dalam buku nota. Semasa saya meninggalkan Kem Kamunting, saya membawa keluar bersama saya lima buah buku catatan mimpi-mimpi saya sepanjang berada di sana.

Setiap hari di Kem Kamunting saya menamatkan satu hingga dua juzu tilawah Al-Quran. Setiap malam sebelum tidur, saya pastikan yang saya sudah membaca surah-surah Ya Sin, Al-Mulk, Al-Waqi'ah. As-Sajdah dan Ad-Dukhan. Saya akan tambah dengan membaca Surah Al-Kahfi setiap malam Jumaat. Selepas membaca doa tidur saya akan mengenang kisah Nabi Yusuf seperti yang terkandung dalam Surah Yusuf dan berharap Allah memberi isyarat-isyarat kemenangan bagi saya ke atas golongan yang zalim.

Mimpi-mimpi saya sepanjang di Kem Kamunting memberi kesegaran kepada jiwa saya. Ia menyuntik kekuatan kepada saya. Tarbiyyah yang telah saya lalui mengajar saya mimpi soleh itu adalah satu dari empat puluh enam bahagian daripada nubuwwah!

Surah Yusuf memperihalkan mimpi Nabi Yaaqub, mimpi raja dan mimpi dua orang banduan dalam penjara.

Setiap mimpi ada maqamnya menurut kedudukan dan kemuliaan orang yang bermimpi. Saya turut memohon kepada Allah memberi isyarat-isyarat kepada saya bagi kemenangan Islam dan kebenaran di atas kebatilan dan pembohongan.

Saya menanti-nanti isyarat daripada Allah dalam mimpi saya agar satu hari nanti akan runtuhnya kerajaan Umno-BN hasil perjuangan rakyat menegakkan Islam dan kebenaran.
Harinya pasti tiba, bi iznillah!

Bila saya mula menulis dan mendedahkan pembohongan Umno-BN, saya merasakan perkara itu satu kesempatan yang amat berharga. Bahkan ia lebih berharga daripada kesempatan untuk mempercepatkan pembebasan diri saya sendiri.

Gelombang daya ingatan saya tiba-tiba melonjak. Saya tidak tahu bagaimana semua yang telah saya serap sepanjang tempoh soal-siasat, satu persatu boleh muncul secara terperinci dalam ingatan saya. Ingatan itu terus mengalir melalui pena untuk dituliskan ke atas kertas!
Pada peringkat itu, empat belas hingga enam belas jam dalam sehari saya mampu menulis. Itu pun hanya dengan menggunakan pena! Tidak pernah saya menulis sebanyak itu tanpa menggunakan komputer.

Satu persatu pembohongan kerajaan Umno-BN, Ketua Pengarah SB, Dato' Yusuf Abdul Rahman dan SB-SB yang menyoal siasat saya muncul dalam ingatan saya.

Pada satu hari sebuah buku kecil berwarna hitam diterima oleh Ezam dalam lawatan keluarganya ke Kem Kamunting. Saya terus meminjam dan membacanya.

Masya' Allah, getaran gelombang yang sama!

Pada ketika saya menulis di Kem Kamunting, ada seorang pejuang rakyat yang saya tidak kenali juga mempunyai perasaan yang sama seperti saya. Bezanya beliau menulis puisi yang indah.

Puisi itu berjodol "Bertanya Sarjan Pada Kopral". Penulisnya hanya dicatat sebagai Sarjan Tua.

Bahagian kemuncak puisi tersebut berbunyi:

........
Tapi kini Kopral
apa rakyat menggelar kita?
apa rakyat panggil kita?
aku bagai tak percaya
Anjing-anjing layaknya kita
Israel dibangsakan kita
Bab-babi diumpamakan kita
Setan dinisbahkan perangai kita
Polis Mossad diserupakan kita
Polis Savak disamakan kita
Yahudi dikatakan keturunan kita
tak terasakah hinanya kita
bila...
Polis SB orang bilang Siput Babi si Laknat
Polis FRU orang kata Kepala Merah Hati Batu
Polis PPH disebut Pasukan Polis Hantu
Polis Trafik adalah sikit baik
Walaupun mereka kata Pacak Ifrit.

Kau tahu Kopral?
ketika anakmu di sekolah
dia diejek teman sedarjah
dia dipandang endah tak endah
kerana teman sekolahnya semua marah
setelah heboh satu sekolah
cerita polis membelasah
hatta wanita tua yang tak bersalah
dipukul jua cucunya sampai berdarah-darah
ketika pulang dari membeli belah
ketika melintasi Jalan TAR yang dah basah.

Cota dan rotan tiba-tiba singgah
di kepala, di badan dan terus rebah
bukan kerana merusuh atau buat salah
tapi Polis dah borong semua salah
itulah cerita yang tersebar di seluruh lembah
bumi Kuala Lumpur digenangi darah
rakyat lemah yang enggan menyerah
kepada kezaliman pemerintah
meskipun hadapi polis yang serba salah
kau tahu....
kawan-kawannya menjuih mulut padanya
mereka membisik sesama menghina dirinya
mereka menjauhi bila dia didekati mereka
kerana mereka tahu secara nyata
bapa kepada anakmu itu
atau kawan kepada bapa anakmu itu
terlibat memukul ibu bapa rakannya
sehingga seminggu berdarahnya
sehingga terganggu pendapatannya.

Kau tahu Kopral?
bila isterimu ke tempat kerja
temannya menyendiri tak mau bicara
bila didekati mereka tiada bersuara
mereka mengesyaki sesuatu darinya
kerana mereka menyangka
isteri polis mana-mana jua
tak dapat menyimpan rahsia
takut keluarga mereka teraniaya
selepas diketahui apa-apa cerita.

Tak sakit jiwakah anak kita
tak menderitakah isteri kita
tak terasa malukah diri kita
sampai bila hidup begini kita
menjadi asing di dalam keluarga?

Patutkah Kopral?
kita terus hidup bermuslihat
bersubahat dengan pemerintah jahat
disuruh berkasar umpama penjahat
meskipun ada polis tali barut
yang tiada hati perut
bekerja jadi pak turut
semata bermatlamat mengisi perut
adakah patut?
rambut wanita ditarik-tarik
wanita mengandung ditolak diterajang
muka yang licin disiku ditampar
kepala bertopi dipukul cota
orang berjalan disimbah asid
orang bersolat dilempar gas
orang makan disergah, disuruh pindah
kereta parking diketuk cerminnya
yang berlari dikejarnya
yang berjalan dihalaunya
yang duduk dipijaknya?

Apa bukan orangkah kau Kopral?
beginikah cara kita mencari makan?
meminta ganjaran upah membelasah?

Kau tahu Kopral?
bapamu di kampung kepalang malu
ke surau tiada lagi dia mahu
kenduri jiran pun berat selalu
kalau mati pun mungkin tiada siapa tahu.

Kau tahu Kopral?
wang yang kau bawa pulang
untuk susu anakmu
untuk roti isterimu
untuk nasi keluargamu
malah ada belanja haji bapamu,
wang itu Kopral....
adalah upah memukul kepala
ibu saudaramu yang tak berdosa
adalah upah menitiskan darah
anak muda yang mencari benar
adalah upah memusnahkan harta
insan-insan lemah yang takut bersuara
adalah upah menghenyak pak tua
yang bertongkat berpapah
adalah upah memedihkan mata
mereka yang selama ini terseksa.

Wang itu Kopral...
adalah upah
dari seorang memanda
dari seorang mamak bendahara
dari seorang maharaja
dari seorang dewa
yang ingin menjaga hartanya
yang ingin mempertahan singgahsananya
yang ingin menyusui wanitanya
yang ingin menyelamatkan cucunya
tergamak kamu mengambil upah darinya
tergamak kau menelan nasi yang diberinya!
Kau tahu Kopral?
tak akan senang hidupmu
kalau rakyat membenci dirimu
tak akan sejahtera hidupmu
kalau rakyat pandang serong padamu
tak akan bahagia masa tuamu
kalau kau sendiri memusuhi rakyatmu
tak akan selamat rohmu nanti
kalau rakyat berdoa sepenuh hati
minta dibinasakan mereka yang membenci
membenci perjuangan yang murni.
kerana Allah berjanji
doa yang dizalimi
tiada hijab lagi
antara Yang Esa dan yang mohon simpati
pasti termakbul segala yang dihajati
amat benar janji Ilahi

*Kampung Melayu Kepong - Depok

Puisi ini terkandung dalam koleksi antologi puisi "Dari Derita Bangsa" yang diselenggerakan oleh Osman Awang dan Dino S.S.

Semasa saya membaca puisi ini, Osman Awang atau Tongkat Warrant sudah pun tiada di dunia ini. Dia telah meninggalkan kita buat selama-lamanya. Dulu Osman Awang bangga dengan tugasnya sebagai sebagai seorang polis pegawai warrant kelas satu. Beliau ke sana sini mengepit sebatang tongkat. Lantas, sebagai seorang penulis Osman Awang memilih nama pena, Tongkat Warrant!

Tetapi....

Semasa saya dalam Kem Kamunting saya ada membaca keluhan hati Osman Awang yang anehnya telah disiarkan dalam sebuah akhbar kerajaan Umno-BN. Ruangan tersebut sebagai mengenang pemergiannya.

Tongkat Warrant malu dan kecewa dengan pasukan polis yang ada pada detik-detik beliau menghembus nafasnya yang terakhir.

Saya rasa Sarjan Tua yang menulis puisi di atas adalah Tongkat Warrant sendiri. Ya, besar kemungkinan Sarjan Tua adalah Osman Awang, Sasterawan Negara dan Seniman Agung yang disayangi.

Saya kemukakan puisi di atas kepada Lembaga Penasihat Kem Kamunting dalam representasi saya. Saya percaya mereka baca puisi ini. Mereka mungkin bersetuju dengan Osman Awang perihal betapa hapraknya polis sekarang!.

Mengenang hebatnya persamaan getaran hati antara saya di Kem Kamunting dengan Sarjan Tua, maka saya muatkan seluruh puisi yang panjang itu dalam buku saya yang ketiga, Suara Dari Kamunting 3.

Bagi merakamkan ucapan terima kasih saya kepada penyelenggara buku antologi puisi tersebut, saya meminta anak saya, Anfal untuk menghubungi Dino S.S melalui nombor telefon yang tercatat di kulit buku tersebut.

Ternyata nombor dan alamat yang tercatat dalam buku tersebut hanya nombor dan alamat samaran dan palsu.

Demikianlah hebatnya, negaraku Malaysia, hinggakan untuk menulis puisi kebenaran pun seorang seniman agung terpaksa menyembunyikan identiti dan lokasinya.

Apa yang pasti, jika tidak.... para SB-SB yang b**g**t itu akan datang menyerang dan menggeledah lokasi tersebut!
posted by jasindaily online @ 10:06 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com