Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
USAH KELIRU DAN UTAMAKAN KRITIKAN MAHATHIR
Thursday, June 29, 2006
Krisis bekas PM Mahathir Mohammad yang kini semakin mengkritik pentadbiran Abdullah Badawi kini nampaknya makin hangat di muka akhbar Harakah daily dan laman-laman web pro pembangkang. Sungguh pun kritikan itu boleh dikatakan menampakkan kelemahan kerajaan di bawah pentadbiran Abdullah, namun kesempatan ini diambil alih oleh parti–parti pembangkang sebagai isu utama. Keadaan ini tidaklah menghairankan kerana parti-parti pembangkang masih lagi "berehat" sebelum bermulanya kempen pilihan raya.

Suatu ketika dahulu, di ketika Anwar dipenjarakan, serangan bertali arus yang dilakukan oleh barisan keADILan menampakkan satu semangat yang cukup kuat, begitu juga parti pas. Namun ketika itu isu-isu yang dikemukakan oleh Ezam dan Azmin menggoncang kredibiliti Mahathir sendiri sebagai Perdana Menteri. Tidak hairanlah kerana ketika itu angkatan pemuda keadilan memang berbisa. Tetapi tidak kini. Parti itu kini sudah semakin menampakkan kelemahannya. Hatta belum tentu untuk mengekalkan Parlimen Permatang Pauh sekali pun kecuali Anwar bertanding.

PARTI KEADILAN MAKIN DIAM

Selepas pembebasan Anwar, kini parti keADILan makin menyepi, walau dilihat betapa banyak isu-isu yang perlu di jelaskan, kini Mahathir menjadi ketua pembangkang, Sejak pembebasan Anwar, isu yang melibatkan menantu Abdullah tentang kontrak pembuatan serombong nuklear, isu ICM Libra, isu tender 1.2 billion antara projek perbekalan air Sarawak yang dimonopoli oleh Khairy dan Rozabil, malah isu yang melibat khazanah, SINGTEL dan juga penjualan saham Felda Berhad kepada Singapura, parti keADILan nampaknya mendiamkan diri. Ezam dan Azmin tidak segarang dulu, Barisan pemuda juga tidak menampakkan kelantangan kecuali suara-suara Cikgu Bad, sumpah keramat pemuda keadilan semakin menyepi.

ANWAR AKAN AJAR MAHATHIR

Abdullah menyepi. Sebenarnya Abdullah menggunakan kes saman malu Anwar dan juga kes liwat yang melibatkan Sukma sebagai satu senjata terakhir yang akan memakan diri Mahathir. Buat masa sekarang Mahathir nampaknya lantang menghentam Abdullah. Manakala Ezam bergerak dengan kes Hakim Syed Mohd Idid bagi menentukan kes rasuah hakin-hakim mahkamah tinggi terus berjalan.

Kes liwat Sukma & Anwar yang akan didengar pada 6 November dengan memanggil seramai 26 saksi termasuklah Mahathir dilihat sebagai satu senjata yang paling besar akan digunakan Abdullah bagi mengenakan Mahathir dan kuncu-kuncunya. Maka kerana itulah Mahathir mula mencari tapak di kalangan pentas pembangkang bagi menghentam Abdullah. Sepatutnya pihak Barisan Alternatif melihat ini sebagai satu isu besar dan mengadakan road show bagi menerangkan keadaan ini. Namun kita tidak nampak isu ini dimonopoli oleh pihak pembangkang. Malah kesempatan ini digunakan oleh pihak-pihak pembangkang dengan menjemput Mahathir.

Di manakah letaknya kredibiliti pembangkang. Kalau dahulu menghentam Mahathir, kini menjemput Mahathir. Salah dari segi moralnya ialah meletakkan Mahathir sebagai pengkritik di barisan hadapan berbanding parti parti pembangkang sendiri. Azmin Ali pernah menyuarakan pandangan yang menyatakan bahawa jangan melihat Mahathir sebagai wira. Namun seolah-olah Mahathirlah wira masa kini bagi menghentam Abdullah. Apakah pembangkang juga kekurangan isu sehinggakan menggunakan Mahathir sebagai barisan hadapan menghentam pentadbiran Abdullah. Sepatutnya isu Mahathir ini boleh dilupakan sekiranya pembangkang sendiri yang menggunakan kelemahan pentadbiran Abdullah untuk mengkritik. Mahathir harus disenyapkan dari arena politik.

Mahathir terlalu banyak merugikan bangsa Melayu sendiri. Mahathir terlalu banyak dosanya kepada orang Melayu dan parti-parti pembangkang. Kejamnya Mahathir sehingga digelar Mahafiraun. Kejamnya Mahathir sehingga digelar Mahazalim. Mungkin website Mahazalim berkubur, namun kekejaman Mahathir tetap diingati. Takkan pembangkang sendiri tidak merasainya suatu ketika dahulu. Setiap kali perhimpunan agung UMNO, PAS dan Anwar tidak lekang dari mulut mahazalim tua itu menghentam. Kini beliau menghentam Abdullah dan pembangkang menggunakan isu yang dibangkitkan oleh Mahathir mengkritik Abdullah. Bukankah semua itu di bawah pentadbiran Mahathir dahulu. Kenapa Mahathir tidak menggunakan kuasanya menyekat Rafidah? Kenapa pembelian MV Agusta tidak disiasat? Berapa banyak pula kerugian PERWAJA. Wang Petronas yang digunakan untuk membantu anak Mahathir sendiri.

Mahathir harus ditutup mulutnya agar berhenti dari bersuara dari arena politik. Tugas mengkritik pentadbiran Abdullah harus dilakukan oleh parti pembangkang. Betul pembangkang mendapat manfaat besar, tapi bagaimana pula dengan kredibiliti parti-parti reformasi dan PAS, DAP terhadap isu ini. Sepatutnya isu ini disuarakan oleh parti-parti ini. Namun Mahathir yang mendapat tempat utama sebagai pengkritik dan ketua pembangkang.

Ada beberapa penceramah yang mengulas isu ini sebagai satu isu yang tidak melibatkan nama Mahathir misalnya Saifuddin, Mohd Sabu, mana Ezam, dan Azmin dan Exco Pemuda Keadilan lain? Sumpah keramat sudah disemat, tapi hilang tanpa adanya azimat, keramat hilang semangat hilang, yang tinggal menunggu peluang. Biarkan Mahathir. Anwar harus memainkan peranan, kes yang akan disebut semula adalah satu isu yang besar. Mahathir dan sesiapa yang bersekongkol dengannya akan merasainya. Jadi biarkan Mahathir.Biarkan kaki ampunya menghentamnya sebagaimana Anwar kena dahulu.Biarkan kerana itu adalah tradisi UMNO.
posted by jasindaily online @ 5:41 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com