Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Ibu bapa penggerak cinta kepada al-Quran
Wednesday, April 19, 2006
GENERASI muda hari ini banyak terdedah dengan pelbagai jenis budaya hidup tidak menentu hingga ada waktunya mereka sendiri menjadi keliru untuk mengikut rentak budaya itu.

Sedangkan prinsip hidup memerlukan pegangan kuat dan utuh untuk seseorang menyelamatkan diri daripada terjerumus ke kancah kehidupan yang tidak diredai Allah.Amalan yang boleh mengelakkan seseorang itu khususnya generasi muda daripada terikut gejala tidak sihat yang dibawa budaya asing ialah mendekatkan diri dengan al-Quran.Al-Quran memiliki pelbagai hikmah, pengajaran, sejarah, kisah perjuangan nabi dan perkhabaran ghaib yang menjanjikan kesejahteraan serta kebahagiaan dunia dan akhirat.
Firman Allah bermaksud:''Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya dari Allah dan kitab yang menerangkannya. Dengan kitab itulah Allah memimpin orang yang mengikuti keredaan-Nya. (Surah al-Maidah, ayat 15-16)
Membaca al-Quran dengan penuh penghayatan adalah berbeza dengan membaca tanpa mempunyai matlamat yang tertentu.Mengenali al-Quran hanya dengan membaca tanpa mengikut hukum tajwid, memahami tafsiran ayat tidak memberi kesan kepada fizikal dan mental orang yang membacanya.Oleh itu, wajar bagi ibu bapa membimbing anak menjadi generasi celik al-Quran selaras usaha kerajaan melalui program j-QAF (Bahasa Arab dan Fardu Ain) yang kini sedang diajar di sekolah rendah.Namun, dalam usaha menggalakkan anak mempelajari dan mengenali al-Quran lebih dekat, ibu bapa juga perlu memberi contoh yang baik.
Jika anak muda mudah menghafal lirik lagu, pastinya mereka juga boleh menghafal ayat suci, doa dan zikir jika ini sudah dibiasakan dalam kehidupan harian mereka.Alangkah indahnya jika ayat al-Quran sentiasa bermain di bibir mereka ketika melakukan aktiviti kegemaran.
Barangkali ramai anak muda hari ini dibelenggu permasalahan diri kerana kealpaan terhadap al-Quran menyebabkan mereka mengambil tindakan bertentangan ajaran agama.Sehingga ada yang terbabit dengan arak, dadah, pil khayal, lari dari rumah, ponteng sekolah dan kegiatan negatif lain sebagai cara melepaskan diri daripada terus dibelenggu tekanan.Dalam saat begini mereka sepatutnya kembali mencari ketenangan diri dan kekuatan dengan membaca al-Quran atau paling tidak, mendengar alunan ayat suci itu.
Firman Allah bermaksud: ''Dan kami turunkan kepadamu kitab untuk menjelaskan sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang yang berserah diri kepada Allah.'' (surah al-Nahl, ayat 89)
Membaca al-Quran adalah ibadat dan Allah memberi ganjaran pahala kepada mereka yang memartabatkan isi kandungan kitab suci serta mengamalkannya.
Antara kaedah mudah yang boleh dimulakan oleh ibu bapa untuk mendekatkan diri mereka dan anak dengan al-Quran ialah:

1.Mengkhususkan masa di antara Maghrib dan Isyak untuk duduk bersama ahli keluarga dan bertadarus al-Quran. Selain dapat bersama membetulkan bacaan, ia juga merapatkan hubungan kekeluargaan.

2.Seandainya ibu bapa sendiri tidak mahir membaca al-Quran, dapatkan seorang guru yang mampu membantu ahli keluarga belajar membaca ayat al-Quran dengan betul.

3.Semarakkan kehidupan berkeluarga dengan bercerita kisah nabi dari al-Quran. Setiap ahli keluarga boleh bergilir-gilir bercerita.

4.Jika bermusafir, biasakan mendengar rakaman bacaan ayat suci al-Quran atau alunan zikir.

5.Tidurlah dengan alunan bacaan ayat al-Quran. Biasakan menidurkan anak dengan lafaz ayat suci al-Quran.Usaha lain yang boleh dilakukan untuk melengkapkan cara mempelajari dan mendalami al-Quran ialah:

a.Melatih anak dan remaja membaca al-Quran dengan sempurna
b.Melatih anak menulis semula ayat yang dibaca.
c.Memberi mereka kefahaman mengenai isi kandungan Al-Quran.
d.Melatih mereka menghafaz ayat al-Quran.
e.Mendidik mereka mendalami al-Quran dalam kehidupan.Apabila bibir sentiasa dibasahi dengan bacaan al-Quran, ia akan menjadi sebati dengan jiwa, mengalir bersama darah, menjalar ke seluruh urat saraf dan kesannya akan terpamer melalui ketrampilan individu generasi al-Quran itu.
posted by jasindaily online @ 3:15 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com