Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Wartawan veteran MGG Pillai meninggal dunia
Friday, April 28, 2006
Wartawan veteran, MGG Pillai meninggal dunia pagi ini di Pusat Perubatan Universiti Malaya akibat sakit jantung. Menurut anak lelakinya, Sreejit Pillai, mendiang yang merupakan perintis kewartawanan Internet negara ini, menghembuskan nafas terakhirnya pada kira-kira jam 10.40 pagi. Pillai, 67, memulakan karier sebagai wartawan pada tahun 1960-an dan pernah bertugas sebagai wartawan perang ketika Perang Vietnam untuk agensi berita Reuter.

Mendiang diarahkan keluar dari Singapura pada tahun 1971 selepas akhbar tempatnya berkerja, Singapore Herald, diarah ditutup oleh kerajaan Singapura. Pillai kemudiannya menyertai akhbar Malay Mail di Kuala Lumpur.

Sejak 10 tahun lalu, Pillai beralih ke alam siber bagi meneruskan perjuangan kewartawanannya.

Beliau mengasaskan kumpulan diskusi SangKancil pada tahun 1995 - laman diskusi "online" yang pertama di negara ini. Baru-baru ini beliau mengendalikan lamanwebnya sendiri, MGGPillai.com.

Pillai adalah kolumnis malaysiakini sejak laman berita "online" ini ditubuhkan enam tahun lalu. Kolum beliau dinamakan "Chiaroscuro".

Tiga hari lalu, mendiang menelefon malaysiakini memberitahu yang beliau sedang menjalani rawatan di hospital. "Saya mungkin tidak menghantar rencana bagi kolum saya hari ini kerana saya berada di hospital," katanya kepada editor rencana malaysiakini, S Vicknesan.

Mendiang meninggalkan seorang balu dan dua anak lelaki. Mendiang akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cheras, Kuala Lumpur pada jam 12 tengahari esok. Mereka yang ingin memberi penghormatan terakhir kepada mendiang, boleh berkunjung ke rumahnya di Siew Dor Mansion, Brickfields.

Pillai mengemparkan dunia kewartawanan negara pada tahun 1994 apabila dia didapati bersalah dalam kes saman malu tokoh perniagaan, Tan Seri Vincent Tan terhadapnya berhubung sebuah rencananya yang diterbitkan dalam majalah Malaysian Industry. Pillai bersama beberapa orang lagi diperintah oleh mahkamah membayar gantirugi RM10 juta kepada Tan. Pillai dikehendaki membayar RM2 juta daripada gantirugi tersebut.
Wartawan veteran itu mempertahankan kebenaran tulisannya lalu membuat rayuan ke Mahkamah Rayuan dan kemudian ke Mahkamah Persekutuan tetapi tetap gagal. Pada tahun 2002 Pillai sekali lagi memohon kepada Mahkamah Persekutuan supaya mengkaji hukuman terhadapnya berdasarkan hujah wujudnya unsur-unsur berat sebelah dalam penghakiman terhadapnya, kerana salah seorang panel hakim, Datuk Eusoff Chin mempunyai hubungan rapat dengan peguam VK Lingam yang mewakili Tan. Permohonan Pillai diterima oleh Mahkamah Persekutuan.
Kami dari Pemuda PAS Kaw.Jasin merakamkan jutaan takziah kepada keluarga Mendiang MGG Pillai
posted by jasindaily online @ 8:12 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com