Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Seekor Anak Harimau Dan Sekumpulan Kambing
Tuesday, April 25, 2006
Arakian tersebutlah kisah, di sebuah negeri bernama Antah Berantah,terdapat seekor anak harimau yang tersesat jalan. Maka berjalanlah si anakharimau ke sini dan ke sana mencari keluarganya yang entah di mana. Maka dijadikan cerita, secara tiba2 sang anak harimau telah sampai di luarsebuah kandang kambing pada satu tengah malam yang sejuk lagi gelita. Maka menggigillah si anak harimau di luar kandang tersebut. Melihat keadaansang anak harimau, maka timbullah rasa simpati di hati bapa dan makkambing. Maka diajaknya anak tidur bersama mereka. Maka bermulalah hidupanak harimau bersama keluarga kambing tersebut. Adapun anak2 kambing yanglainnya tidak dapat menerima kehadiran anak harimau yang kelihatan jauhberbeza dari mereka.

Lalu dipinggirkanlah anak harimau dari segala aktiviti mereka. Andai kataanak harimau cuba hampiri, maka akan disondollah anak harimau itu tadidengan tanduk mereka yang masih baru hendak tumbuh. Sedihnya bukan kepalangbagi si anak harimau. Hendak ia pergi, tidak tahu ke mana hendak ditujui.Lagipula, si mak dan bapa kambing begitu baik terhadapnya.

"Aduhai..." Keluh si anak harimau. "Bukankah baik jika aku juga memilikitanduk seperti mereka. Pasti akan ku sondol mereka semula seandainya merekamenganiayai ku. Aduhai..." Ratap si anak harimau dengan kesedihan. Tatkala kambing2 bersaudara enak meragut rumput di padang yang hijau, si anakharimau hanya mampu memerhatikan dari jauh sahaja.

Tiba2 dari celahan rumput, muncul harimau dewasa. "Auuummm!!!" laung sangharimau. Bertempiaranlah lari kesemua kambing yang ada termasuklah si anakharimau. Adapun sang harimau dewasa terlihat kelibat sang anak harimau yangturut berlari bersama kumpulan kambing tadi. Lalu dikejarnya dan dibawa kesisi. Menggigillah sang anak harimau kerana bimbang dijadikan santapan.

"Mengapa engkau lari?" tanya si harimau dewasa. "Saudaraku kesemuanya lari.Aku juga takut engkau akan membaham aku." jawab si anak. "Hahahaha...Engkau bukan saudara mereka! Lihat, kau juga seperti aku. Malah ngaumanmujuga bisa membuatkan mereka ketakutan..." "Aku juga bisa mengaum?Ajarkanlah aku! Ajarkanlah aku!" teriak si anak harimau tidak sabar.

Kemudian si anak harimau pulang ke kandang dengan riang. Di sana, anak2kambing yang lain sedang sedia menanti. Tiba2 datang seekor yang palingbesar menyondol badan sang anak harimau. Si anak harimau hanya tersenyumseraya berpaling kepada mereka. Ia kemudian menyeringaikan giginya sebelummengaum. Maka bertempiaranlah si anak2 kambing. Puaslah hati sang anakharimau...

*****

Sebenarnya kisah anak harimau ini ada kaitannya dengan kehidupan kitasebagai muslim. Setelah sekian lama sang anak harimau dibuli, sehinggakandia mengharap juga memiliki tanduk seperti kambing2 yang lain, akhirnyaanak harimau dapati cara terbaik untuk menangani anak2 kambing itu adalahdengan kembali kepada asalnya. Iaitu kembali menjadi harimau semula.

Cuba lihat diri kita sebagai muslim hari ini. Rasanya hampir kesemua kitasedia maklum betapa kita hidup di bawah injakan kafir laknatuLlah. Sama adadi dalam mahupun di luar negara. Maka berlaunganlah para pemimpin kitabahawa kita diinjak kerana kita tidak memiliki kekayaan dan teknologiseperti orang2 kafir. Maka disuruhnya kita berusaha untuk mencapai itu.

Persoalannya, benarkah jika kita memiliki segala kecanggihan dunia hari inikita akan disanjung semula? Marilah kita cuba mengingat dan mengenang keagungan zaman Nabi saw dan para sahabat. Kesemua mereka ini disanjung diseluruh dunia dan seluruh zaman. Mengapa? Apakah kerana mereka ini kayadengan harta dan teknologi? Tidak. Bahkan mereka sebenarnya orang2 yang miskin.

Tetapi mereka dihormati kerana aqidah dan akhlaq mereka yang tinggi dan terpuji. Inilah hakikat. Iman pada diri kita sebenarnya adalah ngauman sianak harimau. Seperti mana si anak harimau tidak memerlukan tanduk untuk melawan anak2 kambing, begitu juga kita tidak memerlukan harta sepertiorang kafir untuk menguasai mereka. Persoalannya adalah iman.

Saya tidak menafikan kepentingan harta di dalam kehidupan. Dan amat benar,ilmuwan Islam juga pernah mendominasi sebahagian besar dari bidangteknologi. Tetapi sebenarnya, sejauh manakah harta dan teknologi itu mampumembawa kejayaan kepada kita tanpa dorongan dan pimpinan iman dan aqidahyang sempurna. Di sinilah letak persoalannya.

Kita sedia melihat bukan sedikit sebenarnya orang Islam yang telah berjayadi dalam hidup mereka. Tetapi pernahkah kita fikir berapa ramaikah dikalangan mereka yang masih kekal Islamnya? Rasanya bukanlah perkara asinguntuk melihat orang Islam yang kaya mengunjungi kelab2 eksklusif, memegang secawan wine dan berpelukan dengan perempuan yang bukan mahram.

Itu tidak dikira lagi dengan kerja2 merampas harta milik orang lain denganjalan yang bukan haq dan juga menipu serta menindas orang miskin dan bodoh.Apakah ini yang dilihat sebagai pembelaan kaum muslimin? Tidak! Bahkaninilah jarum Yahudi yang disuntik di dalam jiwa muslimin supaya Islam itumereput dari dalam. Supaya orang Islam yang merosakkan Islam itu sendiri.

Maka sebenarnya yang paling kita perlukan adalah pengukuhan iman di dalamhati dan jiwa. Dan setelah kukuh iman, maka barulah kita usahakan yangselainnya. InsyaAllah, dengan pengukuhan iman, harta yang dicari adalah yang barokah. Mungkin juga kita akan hidup kurang atau miskin dari orangkafir tetapi ukhwah kita lebih teguh dan lebih sempurna.

Dengan itu, akan teballah tembok kita dalam menghadapi tujahan Yahudi,Nasrani dan para penyembah berhala serta yang lainnya. Jadi sebenarnya kitatidak perlu berkejar2 untuk mencapai apa yang kafir capai sebaliknya apayang perlu kita kejar adalah mencapai apa yang Nabi saw dan para sohabatBaginda telah siapkan untuk kita. Sepertimana anak harimau yang tidakmemerlukan tanduk kerana ngaumannya bisa membuatkan kambing ketakutan,begitu juga kita tidak memerlukan harta dan kemajuan kerana orang kafirlebih gentar dengan iman kita yang menebal terhadap kaAgungan Allah danRasulNya...
posted by jasindaily online @ 5:34 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com