Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Sebatang Pokok, Secawan Kopi Dan Sebuah Kehidupan
Tuesday, April 25, 2006
Seorang petani mempunyai sebatang pokok rambutan yang cukup merimbun.Dahannya berceracak ke sana dan ke mari. Dan setiap dahan itu pula,menghasilkan rimbunan buah yang cukup lebat. Pada awalnya si petani berasacukup girang menantikan masa ranum. Namun ketika tiba masanya, petanitersebut menjadi hampa. Kerana pokok yang rimbun itu berbuah masam rupanya.

Apa yang harus si petani lakukan? Menebang terus pokok tersebut? Rugi pula.Mungkin pokok ini akan berbuah yang lebih baik di musim hadapan. Cantas kesemua dahannya agar nanti tumbuh dahan yang baru? Semoga nanti dahan yang baru ini akan menghasilkan buah yang enak? Atau abaikan sahaja pokok tersebut? Kerana tidak mungkin lagi ia akan menghasilkan buah yang baru?
Jika si petani melakukan salah satu atau kesemua langkah yang tersenarai diatas, pastinya si petani akan tergolong dalam golongan orang2 yang rugi.Kerana pokok itu tidak terhasil dengan sendirinya. Banyak peluh yang telah dititiskan oleh petani tersebut. Maka, bukankah lebih elok jika si petanimembaja dahulu akar pokok tersebut. Sebelum dicantas dahannya, kan lebihdiperiksa akarnya terlebih dahulu?

Sebenarnya kehidupan kita ini umpama pokok rambutan tersebut. Rimbunan daundan dahan yang berceracak itu umpama harta dunia yang kita miliki. Manakalabuahnya adalah hasil iaitu keseronokan hidup yang kita rasai. Pohon yangrimbun belum tentu menghasilkan buah yang cukup baik. Begitu juga hartayang banyak belum tentu menjanjikan kebahagiaan.

Akar pokok itu melambangkan jiwa atau rohani kita manakala bajanya adalahiman dan taqwa. Mungkin dalam kes ini, si pokok masih lagi mampu mencarimakanan melalui akarnya namun, zat yang diperolehi tidak mencukupi ataubukan yang terbaik. Dan begitulah hidup kita. Mungkin kita rasakan segalaamalan yang kita lakukan telah mencukup sedangkan pada hakikat, kita masihbelum menemui kemanisan hidup.

Kemanisan hidup ini kita takkan perolehi dengan harta benda. Biarpun kitamiliki gedung2 mewah yang bernilai ratusan juta ringgit, atau mungkinladang yang luasnya puluhan ribu ekar, itu semua tidak menjanjikankemanisan hidup buat kita. Kerana, harta benda hanya akan membuat jiwa kitamenjadi semakin kosong dan semakin layu jika kita terlalu mengejarnya.

Kata orang, agama dijunjung, dunia dijinjing. Kalau goyang agama, makalepaskanlah dunia dan selamatkanlah agama terlebih dahulu. Namun ada jugayang tidak bersetuju dengan pendapat ini. Kata mereka, dunia dan akhiratharus dipegang sama. Jangan jatuh salah satu. Harus sama rata. Iyakah?Mungkin. Tetapi, apakah boleh kita memegang keduanya dengan sama eratnya?
Jawapannya tidak. Sama sekali tidak. Cubalah. Jika kita mengejar dunia,pasti akhirat kita akan keciciran. Betul, walaupun bekerja kita tetap jugabersolat. Tetapi, seawal manakah solat kita itu didirikan? Sejauh manakahpula khusuknya jika asyik teringatkan tugasan yang belum dibereskan? Nyatatidak akan wujud keseimbangan antara dunia dan akhirat di dalam jiwa kita.

Namun kata orang lagi, dunia itu ibarat bebayang. Semakin kita mengejarmaka semakin ia menjauh. Manakala akhirat pula umpama matahari. Semakinkita kejar matahari, maka semakin pula bebayang tadi mengejar kita. Iaitu,seandainya kita terus mengejar akhirat, percaya atau tidak bahawa duniaakan mengejar kita. Lalu kita tidak perlu mengejar dunia lagi.

Tetapi amat sukar untuk menetapkan hati untuk mengejar akhirat semata.Kerana akhirat tidak kelihatan di mata. Walaupun kita cukup sadari bahawasetiap amalan akan beroleh balasan, namun yang kita sering titik beratkanadalah balasan yang tampak di mata. Justeru tidak hairanlah seharian kita(termasuk saya) terus-terusan mengejar dunia lebih dari akhirat itusendiri.

Hingga akhirnya kita hanyut dalam arus kehidupan namun masih lagi terlupa.Dan apa yang lebih menyedihkan, kita tidak sadar akan kesilapan yang telahkita lakukan. Terus2an mengejar bayang2 dan meninggalkan matahari dibelakang. Hingga akhirnya hari pun malam. Dan apabila kita tersedar, sudahterlalu lewat. Matahari sudah tidak akan terbit lagi. Wana'uzubillahiminzalik...

Hidup ini sebenarnya umpama secawan air suam. Lalu kita masukkan gula yangberupa harta, keluarga dan segala macam nikmat dunia. Walaupun kini air itutelah menjadi manis, namun ianya tidak mempunyai sebarang perasa yang mampumenambat hati kita. Lalu kita taburkan pula serbuk untuk menambah rasa.Barulah ianya enak untuk dinikmati.

Itulah peranan iman di dalam hidup. Mungkin bagi sesetengah orang,kemanisan gula sudah memadai. Namun kehadiran kopi akan menjadikan air itulebih berselera untuk diminum. Hanya, seberapa banyak serbuk kopi yangperlu kita taburkan, bergantung kepada keperluan kita sendiri. Bagi yangberjaga malam, tentunya mereka lebih gemarkan kopi yang lebih pekat atau 'kaw'.

Begitulah sebuah kehidupan. Benar, tanpa iman di dalam jiwa, kita masihmampu menikmati kehidupan yang ada. Namun, dengan kekuatan dan ketebalaniman, segala harta dan nikmat dunia ini akan menjadi lebih sempurna.Walaupun kita tetap juga mengejar dunia, namun kita tahu ada masa untukkita berehat untuk minum secawan kopi. Tanpa iman, kita sendiri yangkeletihan kerana berlari tanpa henti.

Namun adakalanya kopi yang dibancuh tersalah adunan. Mungkin terlebihkopinya atau mungkin terlebih gula. Jika ditambah gula atau kopi lagi,bimbang nanti airnya akan menjadi semakin pekat pula akhirnya. Dipenghujungnya, kita juga yang bakal kehilangan selera. Tetapi kopi yangsebegitu tidak perlu dibuang. Tidak salah jika kita membancuh semula.

Bahagikanlah kepada 2 bahagian kemudian tambahkan lagi air dan bancuhlah semula mengikut resepi yang sepatutnya. Kini kita telah punyai 2 cawan kopi. Jadi bolehlah kita berkongsi kenikmatan yang sama dengan rakan kita.Itulah hebatnya agama Islam. Kerana Allah yang mencipta manusia, maka Allahtahu kelemahan kita. Kerana itulah Dia telah menyediakan jalan untukbertaubat.

Kopi yang saya minum semakin lama semakin hilang 'kaw'nya. Kini, semakinmanis pula rasanya. Mungkin sudah tiba masanya untuk saya membancuh semula.
posted by jasindaily online @ 5:41 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com