Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Apabila Ulama Dicabar
Sunday, April 30, 2006
Pada suatu ketika, kota Baghdad didatangi oleh seorang pendakyah Yahudi bernama Dahri. Kedatangannya mencetuskan kegemparan dikalangan umat Islam.Dahri cuba merosakkan pegangan umat Islam dengan membahaskan soal-soal yangberhubung kait denngan ketuhanan.
Dicabarnya para ulama Baghdad untuk berdebat dengannya. Setiap kali cabarannya disahut, hujah-hujah Dahri tidak pernah dapat dipatahkan sehingga akhirnya tidak ada lagi ulamaBaghdad dan ulama-ulama disekitarnya yang sanggup berhadapan dengannya.Dari kejadiannya ini, tahulah Khalifah bahawa Baghdad sudah ketiadaan ulama yang benar-benar berwibawa dan tinggi ketaqwaannya. Lalu Khalifah memerintahkan beberapa orang menteri meninjau ke daerah lain, kalau-kalau masih ada ulama yang boleh dibawa berdepan dengan Dahri. Akhirnnya wakil Khalifah menemui Imam Hammad bin Abi Sulaimann Al-Asy ari, seorang ulama yang tidak kurang juga ketokohannya.
Khalifah memerintahkan supaya hari perdebatan antara ImamHammad dan Dahri disegerakan. Dan majlis bersejarah itu mesti dibuat diMasjid Jamek di tengah-tengah kota Baghdad. Sehari sebelum pertemuan itulagi, Masjid Jamek telah penuh sesak dengan orang ramai. Masing-masngmenaruh harapan agar Imam Hammad berjaya menumbangkan Dahri keranabeliaulah satu-satunya ulama yang diharapkan.
"Subhanallah.... Subhanallah .... Walauhaulawala quwwata illabillahi aliyyil azim....!" Lidah Imam Hammad terus melafazkan kalimatmensucikan segala tohmahan yang tidak layak bagi Zat yang Maha Agung. Diaberistighfar terus. Rasanya dah tidak sanggup telinganya menadah bermacamtohmahan yang dilemparkan oleh Dahri yang biadab dan matarialis itu.Mempertikaikan KeEsaan Allah SWT buukanlah perkara kecil dalam Islam. Inikes berat! Hatinya cukup pedih. Roh ketauhidannya bergelora. Mahurasanya dipenngal leher si Dahri yang angkuh itu di depan ribuan mata yanngturut hadir dalam majlis iru.
Keesokannya, pagi-pagi lagi muncul Abu Hanifah, murid ImamHammad yang paling rapat dan yang paling disayanginya. Namanya yangsebenar ialah Nu' man, yang ketika itu usiannya masih lagi remaja. Bilaternampak keadaan gurunya itu, Abu Hanifah pun bertanya untuk mendapatkepastian. Lalu Imam Hammad menceritakan keadaan yang sebenar. Dalam padaitu teringat Hammad akan mimpinya malam tadi, lalu dikhabarkan kepadamuridnya itu. Abu Hanifah mendengarnya dengan penuh khusyuk
"...Aku bermimpi ada sebuah dusun yang amat luas lagi indah.Di sana kulihat ada sepohon kayu yand rendanng dan lebat buahnya.Tiba-tiba, di situ keluar seekor khinzir dari hujung sebuah kampung. Laluhabis dimakannya buah-buahan yang masak ranum dari pokok itu. Hingga kedaun dan dahan-dahannya habis ditutuh.Yang tinggal cuma batangnyasahaja.Dalam pada itu juga keluar seekor harimau daripada umbi pohonrendang tadi lalu menerkam khinzir itu dengan gigi dan kukunya yangtajam.Lalu,khinzir tadi mati disitu juga."
Hammad termenung seketika. Kekalutan pemikiran yang telahdicetuskan Dahri, yang boleh menggugat pegangan aqidah umat ini,tidak bolehdi biarkan. Mesti dihapuskan segera. Wajahnya yang tenang bagai air sungaiyang mengalir jernih, masih nampak bercahaya walau di saat sebegitugenting. Satu kelebihan Abu Hanifah ialah beliau juga dikurniakan Allahilmu menta'bir mimpi, sebagai mana nabi Allah Yusuf. Pada pengamatannyajuga, mimpi tersebut akan memberi petanda baik bahawa si Dahri pasti akanmenerima padahnya nanti. Dan setelah mendapat keizinan gurunya, dia puncuba mentafsirnya:
" Apa yang tuan lihat dalam mimpi tuan sebagai dusun yangluas lagi indah itu adalah tamsilan kepada agama Islam kita. Pokok yangberbuah lebat itu adalah tamsilan kepada sekalian ulamannya. Manakalasepohon kayu yang masih tinggal itu adalah tuan sendiri. Dan khinzir yangtiba-tiba muncul dan merosakkan pohon tersebut ialah si Dahri. Manakalaharimau yang keluar lalu membunuh khinzir tadi... adalah saya..." jelas AbuHanifah.
Beliau juga memohon izin untuk membantu gurunyaberdepan dengan si Dahri. Betapa gembiranya hati Iman Hammad bilatercetusnya hasrat itu dari hati muridnya sendiri. Maka berngkatlahilmuan budak itu bersama gurunya untuk pergi ke Masjid Jamek di mana majlisdialog akan diadakan yang dihadiri oleh orang ramai dan Khalifah. Sepertibiasanya, sebelum menyampaikan dakyahnya, Dahri akan mencabar danmemperleceh-lecehkan ulama dengan bersuara lantang dari atas pentas
" Hai Dahri, apalah yang digusarkan. Orang yangmengetahuinya pasti menjawabnya!" Tiba-tiba suara Abu Hanifah memeranjatkanDahri dan menyentakkan kaum Muslimin yang hadir. Dahri sendiri terkejut.Matanya memandang tajam mata Abu Hanifah.
" Siapa kamu hai anak muda? Berani sungguh menyahutcabaranku...Sedangkan ulama yang hebat-hebat, yang berserban dan berjubahlabuh telah ku kalahkan...!" Lantang suara Dahri membidas Abu Hanifah.
" Wahai Dahri," balas Abu Hanifah," sesungguhnya Allahtidak mengurniakan kemuliaaan dan kebesaran itu pada serban atau jubah yanglabuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan kepada orang-orang yang berilmudan bertaqwa." Abu Hanifah lalu membacakan sebuah firman Allah SWT yangbermaksud:
" Allah telah meninggikan darjat orang beriman dan berimul antara kamubeberapa darjat." (Al-Mujadalah : 11 )
Geram rasanya hati Dahri mendengarnya kepetahan lidahpemuda ini berhujah. Maka berlangsunglah majlis dialog.perdebatan antaraAbu Hanifah dengan tokoh Ad- dahriayyah, yang terkenal dengan pemikiranmaterialisdan ateisnya itu,berlangsung dengan mendebarkan.
"Benarkah Allah itu wujud?," soal Dahri memulakanmajlis dialognya.
"Bahkan Allah memang wujud," tegas Abu Hanifah.
"Kalau Allah maujud (wujud), di manakah tempatnya..??"Suara Dahri semakin meninggi.
"Allah tetap wujud tetapi dia tidak bertempat!" jelasAbu Hanifah.
"Hairan, kau kata Allah itu wujud, tetapi tidakbertempat pula...?" bantah Dahri sambil melemparkan senyuman sinisnyakepada hadirin.
"Ah, itu senang sahaja wahai Dahri. Cuba kau lihatpada dirimu sendiri. Bukankah pada dirimu itu ada nyawa..." Abu Hanifahmula berhujah. Orang ramai mula memerhatikan gaya ilmuan muda iniberpidato dengan penuh minat.
"Bahkan, memang aku ada nyawa, dan memang setiapmakhluk yang bernafas itu ada nyawa...!" sahut Dahri.
"Tetapi adakah kau tahu di manakah letaknya nyawa ataurohmu itu...? Dikepalakah, diperutkah atau adakah dihujung tapakkakimu..?" Terserentak Dahri seketika. Orang ramai mula berbisik-bisiksesama sendiri. Setelah itu Abu Hanifah mengambil pula segelas susu laluditunjukkan pada Dahri, seraya berkata: " Adakah dalam air susu ini adaterkandung lemak...?"
Pantas Dahri menjawab, "Ya, bahkan!"
Abu Hanifah bertanya lagi, "Kalau begitu dimanakahlemak itu berada...? Di bahagian atasnyakah atau dibawahkah...?" Sekalilagi Dahri terserentak, tidak mampu menjawab pertanyaan Abu Hanifah yangpetah itu. "Untuk mencari dimanakah beradanya roh dalam jasad dan tersisipdimanakah kandungan lemak dalam air susu ini pun kita tidak upaya, masakanpula kita dapat menjangkau dimanakah beradanya Zat Allah SWT di alam mayaini? Zat yang telah mencipta dan mentadbir seluruh alam ini termasuk rohdan akal dangkal kita ini, pun ciptaan-Nya, yang tunduk dan patuh dibawah urusan tadbir kerajaan-Nya Yang Maha ! Agung...!" Suasana menjadiagak bingar. Dahri terpaku di kerusi. Terbungkam lidahnya. Merahmukanya. Kesabarannya mula terburai. Bila keadaan agak reda, Dahrimembentangkan soalan.
"Hai anak muda! Apakah yang wujud sebelum Allah. Dan apapula yang muncul selepas Dia nanti..." Semua mata tertumpu pada AbuHanifah, murid Imam Hammad yang pintar ini.
"Wahai Dahri! Tidak ada suatu pun yang wujud sebelumAllah Taala dan tidak ada sesuatu jua yang akan muncul selepas-Nya. AllahSWT tetap Qadim dan Azali. Dialah yanng Awal dan Dialah yang Akhir",tegas Abu Hanifah, ringkas tapi padat.
"Pelik sungguh! Mana mungkin begitu....Tuhan Wujud tanpa ada permulaan Nya?Dan mana mungkin Dia pula yang terakhir tanpa ada lagi yang selepasNya....?" Dahri cuba berdalih dengan minda logiknya.
Dengan tersenyum Abu Hanifah menjelaskan, "Ya! Dalilnya ada pada diri kamusendiri. Cuba kau lihat pada ibu jari mu itu. Jari apakah yang kau nampakberada sebelum jari ini..?" Sambil menuding ibu jarinya ke langit. Danbeberapa hadirin turut berbuat demikian. "Dan pada jari manis kau itu,ada lagikah jari yang selepasnya..." Dahri membelek-belek jarinya. Tidakterfikir dia persoalan yang sekecil itu yang diambil oleh Abu Hanifah."Jadi...! Kalaulah pada jari kita yang kecil ini pun, tidak mampu kitafikir, apatah lagi Allah SWT Zat Yang Maha Agung itu, yang tiada suatu pu!n yang mendahului-Nya dan tiada sesuatu yang kemudian selepas-Nya."
Sekali lagi Dahri tercenggang. Bungkam. Namun masih tidak berputus asauntuk mematahkan hujah anak muda yang telah memalukannya di khalayak ramai.Khalifah memerhatikan sahaja gelagat Dahri dengan penuh tanda tanya. Dahriberfikir seketika, mencari jalan, mencari idea. Semacam suatu ilham barutelah menyuntik mindanya, iapun tersenyum. Hati Dahri bergelodak bagai airtengah menggelegak.
"Ini soalan yang terakhir buat mu, hai.. budak mentah!" Sengaja Dahrimengeraskan suaranya agar rasa malunya itu terperosok.
"Allah itu ada, kata mu. Ha! apakah pekerjaan Tuhan mu ketika ini ?"Soalan tersebut membuat Abu Hanifah tersenyum riang
"Ini soalan yang sungguh menarik. Jadi kenalah dijawab dari tempat yangtinggi supaya dapat didengar oleh semua orang," Katanya. Pemuda ideologiAd- Dahriyyun yang sedari tadi mentalitinya dicabar terus, berjalan turunmeninggalkan mimbar masjid Jamek, memberi tempat untuk Abu Hanifah:
"Wahai sekelian manusia. Ketahuilah bahawa kerja Allah ketika ini ialahmenggugurkan yang bathil sebagaimana Dahri yang berada di atas mimbar,diturunkan Allah ke bawah mimbar. Dan Allah juga telah menaikkan yang haksebagaimana aku, yang berada di sana, telah dinaikkan ke atas mimbar MasjidJamek ini... !"
Bagai halilintar, hujah Abu Hanifah menerjah ke dua-dua pipi Dahri.Seiring dengan itu bergemalah pekikan takbir dari orang ramai. Merekamemuji-muji kewibawaan Abu Hanifah yang telah berjaya menyelamatkan maruahIslam dari lidah Dahri yang sesat lagi menyesatkan itu. Sehingga ke hariini, nama Imam Abu Hanifah terus dikenali keserata dunia sebagai seorangFuqaha dan salah seorang daripada Imam Mujtahid Mutlak yang empat.Kemunculan Mazhab Hanafi dalam fiqh Syar'iyyah, juga mengambil sempena namaulama ini.
posted by jasindaily online @ 6:06 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com